نیکی نیکی، تا این لحظه: 13 سال و 4 ماه و 8 روز سن داره
نیکاننیکان، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 2 روز سن داره

عشق زندگی

تحویل حال مادرانه

1392/2/3 8:22
نویسنده : آرزو
517 بازدید
اشتراک گذاری

فک کنم این احساس مادرانه رو هر مادری به مرور یاد میگیره

برگرفته از وبلاگ روزهای مادرانه(مینویسم تا یادم بماند)

وقتی بچه نداشتم، تصورم در مورد تربیت بچه خیلی تخیلی بود. فکر می‌کردم بچه یک لوح سفید است که قرار است ما رویش نقاشی کنیم. یا یک تکه گِل بی‌شکل که قرار است به دستان پرتوان ما کاسه و کوزه‌ای از تویش دربیاید.

مدتی که از تولد نرگس گذشت، فهمیدم تا چه حد اشتباه می‌کردم. بچه‌ها موجوداتی کامل‌اند با شخصیتی منحصر به فرد. کاسه و کوزه‌ای که شکل و طرح و رنگ دارد و تربیت حداکثر می‌تواند آن را یک جای خوب در سفره بنشاند.

حالا که مدتی گذشته، حالا که مریم را هم دارم، فکر می‌کنم حتی تصور قبلی‌ام هم بیخود بوده. بچه‌ها همه چیزشان کامل است. شخصیت‌شان، رنگ‌شان، جایشان. سفره پهن شده و همه چیز در جای خودش است. فقط منم که ایستاده‌ام و دور سفره دارم می‌چرخم. من باید یک جای خوب برای خودم پیدا کنم. جایی که دستم به همه چیز برسد و ظرف‌های گل‌من‌گلی سفره را خوب ببینم.

تازه دارم می‌فهمم که مادری اصلا تربیت کردن بچه‌ها نیست؛ تربیت کردن خودم است. بزرگ شدن خودم، رشد خودم، تقوای خودم است. اگر جایی چیزی خراب است، این منم که باید بلند شوم و یک سوی دیگر سفره بنشینم. این منم که باید عوض شوم. تربیت شوم. امسال برای خودم «حول حالنا الی احسن الحال» را خواندم. بلند.

 

پیشنهاد مادرانه: یک فهرست بنویسیم از مشکلاتی که با بچه‌مان داریم. بدغذاست؟ بی‌ادب است؟ نق‌نقو است؟ بدخواب است؟... این فهرست مشکلات منِ مادر است. از امروز خودم را درست می‌کنم. من امسال می‌خواهم ساعت خوابم را درست کنم، برنامه غذایم را منظم کنم، داد نزنم، نق نزنم، حرف زشت نزنم، بیشتر بازی کنم. شما چطور؟

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

(نازنین) مامان آقا طاها
3 اردیبهشت 92 10:31
عزیزم سلام خوبید؟ خسته نباشی عید کلی مهمون داری کردی راستی این تحویل حال مادرانرو راست گفتی بیچاره نی نی یا
مسافران آسمانی
3 اردیبهشت 92 10:40
پست قشنگی بود... واقعا باید رفتارهای خودمون رو اصلاح کنیم...
دایی امید
4 اردیبهشت 92 11:08
ما به یه دونه نمیگیم چطوری رشد کن. فقط شرایط مناسب از آب و خاک و نور و کود رو براش مهیا میکنیم و بقیه ش دیگه با ما نیست
مامان آرین
6 اردیبهشت 92 22:52
سلام دوست عزیز ممنون به ما سر زدین.چه دختر نازی ماشاالله دارید.عکس جدید ازش نمیذارین؟راستی پست خیلی قشنگی گذاشتین.میتونم اونو در وبلاگ آرین بذارم؟البته با اجازه شما.


سلام عزیزم
صد البته چرا که نه؟!
هیراد و عمه لیلاش
7 اردیبهشت 92 21:29
همیشه سلامت و خوش و شاد باشید
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به عشق زندگی می باشد